Projekt bemutató: Zoltek Zrt. polimer tároló kapacitásának bővítése
Szép, komplex feladat megoldásáról tájékoztatjuk kedves Olvasóinkat, bemutatva a Holimex Kft. törekvését, hogy ne csak eladjunk egyes gépeket, hanem partnerei legyünk a gyárak fejlesztőinek.
Idősebb vegyészmérnökök még emlékeznek a Magyar Viscosa műszálgyárra Nyergesújfalun. Az állami vállalatot 1995-ben privatizálták, majd a Zoltek Zrt. 2014-től a japán Toray Group tagjaként folytatja tevékenységét. Hazánk egyik élenjáró technológiai vállalata poliakril-nitrilből állítja elő a rendkívül szívós, ugyanakkor könnyű szénszálat. A nagyközönség a Balatonon láthatja a szürke vitorlás versenyhajókat, melyek a szénszál sokkal nagyobb szakítószilárdságának köszönhetően gyorsabban szelik a habokat. A különleges szerkezeti anyag másik közismert felhasználásával a szélerőművek 80 métert is meghaladó hosszúságú lapátjainál találkozhatunk.
Az anyagot a polimer lánc elszenesítésével állítják elő. A gyártás folyamatos, ezért nagyon fontos, hogy a kiindulási anyag biztonsággal rendelkezésre álljon. 2016-ban megkeresést kaptunk a polimer tároló kapacitás jelentős növelésére. Nem tűnt túl bonyolultnak egy silót hozzáadni a rendszerhez, de ahogy mondják, az ördög a részletekben rejlik. Az óránként több tonna porszerű anyag mozgatását pneumatikusan végzik. Ez is jól ismert technika, bár a polimer por kiemelten robbanásveszélyes tulajdonsága már komoly műszaki kihívás. Ezért szállítógázként csak az inert nitrogén jöhet szóba, melyet természetesen az oxigéntartalom folyamatos ellenőrzése mellett recirkuláltatni kell, hiszen költséges anyagról van szó. Tetézte nehézségeinket, hogy költségcsökkentési okokból több évtizede külföldön gyártott, hajtás nélküli, nagy-nyomású ventillátorokkal kel-lett a pneumatikus szállító rendszer működtetését megoldani.
Jelentős különbség adódott a szállítandó anyagot illetően. Az eredeti technológia szerint pellet, az új szerint pedig por formájában kell szállítani az anyagot. A pellet leválasztására szolgáló egyszerű ciklon már nem volt használható, ezért nagyméretű szűrőciklont terveztünk és építettünk be.
A Megbízó külön kívánsága volt, hogy az új rendszer bekapcsolásához a lehető legrövidebb időre kelljen megállni a termeléssel. Ebben nem csak az jelentette a nehézséget, hogy a képeken is érzékelhető zsúfolt elrendezés mellett kellett kiépíteni az új csatlakozásokat, hanem az is, hogy a meglévő csővezetékek részben más funkcióval kellett üzemeljenek a rákötés után. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az új rendszerről – probléma esetén – nem lehetett visszaállni az eredeti rendszerre, tehát 100% biztonsággal kellett az átépítés után az új rendszerrel elindulni, gombnyomásra, 100%-os terheléssel.
2018 nyarára már mindennel készen voltunk, a 100 m3-es siló a helyén állt, elkészült a szűrőciklon, a ventilátorok, cellások, kalapácsos malom felújítva, ATEX-es kivitelben indulásra készen vártak. A gyártás ütemezés aztán novemberre adott lehetőséget arra, hogy az új eszközöket a meglevő technológiai sorba integrálhassuk. Ehhez több mint 100 méter NÁ200-as vezeték-re is szükség volt, hiszen az új rendszer legalsó és legfelső pontja között mintegy 40 méter a szintkülönbség. A közölt képek néhány jellemző mozzanatát mutatják a munkafolyamatnak.
Bár a kibővített rendszernek az indulástól kezdve teljes kapacitással kellett termelésbe állnia, sikerrel vettük ezt az akadályt, nem kis részben a gyári kollégák hathatós közreműködésének köszönhetően.